صفحه کلید اینورتر

صفحه کلید اینورتر یا کی پد قسمتی از اینورتر می باشد که در برنامه ریزی، کنترل و ذخیره سازی پارامتر ها نقش مهمی ایفا می نماید .

به طور کلی صفحه کلید اینورتر جزء لاینفکی از تمامی اینورتر ها اعن از تکفاز و سه فاز می باشد که هر برند و مدلی از اینورتر دارای کی پد بوده ولی ممکن است در طراحی و یا کارایی ها متفاوت باشند .

صفحه کلید اینورتر

خصوصیات و ویژگی های کی پد

  • تنظیم پارامتر ها

اصلی ترین وظیفه صفحه کلید اینورتر جهت تنظیم پارامتر ها بر روی درایو می باشد که بوسیله کلید های متعدد طراحی شده بر روی درایو، این پارامتر ها تنظیم می شوند .

این پارامتر ها شامل تنظیمات فرکانس، سرعت، استپ های مورد نظر، زمان خواب و بیداری و … می باشد که به صورت تکی و گروهی قابل تنظیم می باشند .

در درایو های جدید تنظیم پارامتر ها به دلیل تعدد و فراوانی آن ها به صورت گروهی در نظر گرفته شده است که می توان گروه پارامتر را انتخاب نموده و پس از ورود زیر شاخه ها را تنظیم نمود .

پارامترها

  • قابلیت جدا سازی و یا ثابت بودن

یکی از برتری ها و خصوصیات اصلی صفحه کلید اینورتر قابلیت جدا سازی آن از روی درایو می باشد که بسیار مورد علاقه مصرف کنندگان و کاربران می باشد .

با این ویژگی می توان پارامتر ها را بر روی کی پد تنظیم نمود و سپس ذخیره سازی کرد و کی پد را جدا کرد اما اینورتر به عنوان یونیتی جداگانه فعالیت خود را ادامه می دهد .

در درایو های جدید می توان بعد از ذخیره سازی کی پد را جدا و بر روی درایو مشابه نصب نمود و پارارمتر های تنظیم شده را بر روی اینورتر بعدی بارگزاری نمود.

همچینی این قابلیت توانایی نصب کی پد بر روی درب تابلو را در اختیار کاربر قرار می دهد که با نصب صفحه کلید اینورتر بر روی در تابلو، بدون تماس با اینورتر تغییرات آنی امکانپذیر می گردد .

  • کلید ولوم

در بسیاری از صفحه کلید های موجود در بازار، یک کلید ولوم برای تغییر دور به صورت منوال و توسط کاربر قرارا گرفته است که دسترسی به این امکان را آسانتر می سازد .

بهاین وسیله می توان سرعت الکتروموتور را تا حداکثر و حداقل افزایش یا کاهش داد که با این ولوم دیگر نیازی به خرید و نصب کلید ولوم خارجی وجود ندارد .

  • کلید ریست

در بسیار موارد اتفاق می افتد در خلال کارکرد درایو، خطایی اتفاق می افتد که ادامه کار سیستم متوقف شده و سیستم دچار خطا می گردد .

در این حالت کلید ریست که در برخی از صفحه کلید اینورتر تعبیه شده است، سیستم را بدون اینکه نیازی به تنظیم مجدد درایو وجود داشته باشد، بازنشانی می نماید .

این کلید بسیار کارار می باشد و برای کاربرانی که تخصص و آشنایی زیادی را نحوه ورود به صفحه تنظیمات ندارد بسیار مفید می باشد .

  • قابلیت های نمایشی

در صفحه کلید اینورتر جدید که در تکنولوژی های جدید استفاده می شود، صفحه کلید دارای قابلیت های نمایشی صفحه های و گزارشی با امکانات گرافیکی فراوانی می باشد .

به کمک این کی پد های جدید توان نمایش خطاها و نمایش گزارش از کارکرد روزانه، هفتگی و ماهانه وجود دارد که کمک بسیار زیادی به آنالیز و مهندسی سیستم می نماید .

  • کلید های کارا

کلید های نقش مهمی در تنظیمات صفحه کلید اینورتر ایفا می نمایند به طوری که می توان به راحتی و سهولت هر چه تمامتر درایو را با سرعت و دقت بالاتری تنظیم نمود .

وجود کلید Run برای تست اولیه و مشاهده نتیجه تنظیم انجام شده بسیار مفید و کارا می باشد و همچنین کلید Return برای بازگشت به صفحه قبلی و یا صفحات قبلی کمک زیادی در تنظیم سریع پارامتر های می نماید .

به طور کلید تمامی تنظیمات اینورتر تکفاز و سه فاز از طریق همین کی پد انجام می شود که هر چقدر کی پد پیشرفته تر باشد، تنظیمات آسان تر و عیب یابی سیستم نیز راحتر تر انجام خواهد شد .