اینورتر یا سافت استارتر

اینورتر یا سافت استارتر گزینه هایی از تجهیزات اتوماسیون صنعتی هستند که هر یک دارای کارایی هایی در صنعت می باشند و نقش مهمی در حفاظت از تجهیزات و ماشین آلات ما دارند .

در ابتدا باید تعریفی از اینورتر و سافت استارتر داشته باشیم تا مزایا و معایب هر یک و تفاوت ها  و کاربری های آن را بررسی و با آن آشنا شویم .

اینورتر چیست؟

اینورتر وسیله ای است برای کنترل دور الکتروموتور سه فاز از طریق کنترل فرکانس و افزایش و کاهش فرکانس کاری الکتروموتور .

در اصل اینورتر از طریق نوسانات فرکانس دور الکتروموتور را افزایش یا کاهش می دهد اما در کنار این ویژگی قابلیت ها و مزایای فراوانی نیز دارد .

اینورتر یا سافت استارتر

سافت استارتر چیست؟

سافت استارتر یکی از ابزار اتوماسیون صنعتی برای کنترل شدت جریان عبوری در لحظه استارت اولیه الکتروموتور می باشد که ضمن کنترل تنش در زمان استارت، شروع کار الکتروموتور را با شیبی آرام کنترل می نماید .

سافت استارتر

هر دوی این محصولات در زمره محصولات اتوماسیون صنعتی قرار می گیرند اما ویژگی ها و قابلیت های اینورتر از سافت استارتر فراتر می باشد .

با رشد و توسعه صنعت اتوماسیون کاربری های اینورتر صرفا محدود به کنترل دور نشده و کاربری های فراوانی با توجه به قابلیت های بی شمار آن افزوده شده است .

از جمله این قابلیت ها می توان به کنترل و وصرف انرژی، کنترل پمپ و فن ، استفاده از ابزار صنعتی دقیق برای ماشین آلات تراش و ابزار دقیق و … نام برد .

در کل اینورتر با افزودن و تعریف پارامتر های کارایی و قابلیت های خود را تا حد قابل توجهی افزایش داده و باعث رشد و توسعه صنعت شده است .

یکی از تفاوت های اصلی اینورتر و سافت استارتر، امکان راه اندازی الکتروموتور سه فاز از طریق برق تکفاز می باشد که در سافت استارتر چنین ویژگی وجود ندارد .

سافت استارتر صرفا برای راه اندازی الکتروموتور سه فاز می باشد و وظیف آن جلوگیری از آسیب به شبکه برق و آسیب به سیم پیچ الکتروموتور در لحظه استارت می باشد  .

در مقابل اما اینورتر ویژگی ها و قابلیت های فراروانی دارد که امروزه در اینورتر سه فاز و تک فاز تولیدی پارامتری نیز برای استارت نرم الکتروموتور تعبیه شده است .

این ویژگی باعث شده تا بتوان از اینورتر در کنار قابلیت های فراوانش به عنوان سافت استارتر نیز استفاده نمود که باعث کاهش قابل توجه هزینه ها و افزایش کارایی عملکرد شده است .

همچنین وظیفه هر دوی این محصولات صنعتی حفاظت از الکتروموتور و تجهیزات در برابر نوسانات و بار های اولیه در زمان راه اندازی سیستم می باشد .

فروشگاه توان صنعت نماینده رسمی فروش انواع سافت استارتر دانفوس و امترون و انواع اینورتر چینی و اروپایی و ایرانی در سراسر ایران .